четвер, 3 жовтня 2013 р.

Вивчення української мови в 2013-2014 н.р.

Українська мова 

У 2013/14 навчальному році вивчення української мови у 5 класі
здійснюватиметься за новою навчальною програмою для 5-9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів, розробленою на основі ново-
го Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти
(постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392) і за-
твердженою наказом міністерства від 06.06.2012 р. № 664.

Пріоритетним завданням для укладачів нової програми стала під-
готовка школярів до активної життєдіяльності в умовах сьогодення,
що потребувало переосмислення усталеної організації процесу на-
вчання української мови відповідно до запитів суспільства, напрямів
розвитку мовної освіти й Загальноєвропейських рекомендацій з пи-
тань стратегій і тактик формування мовної особистості.
Оскільки українська мова як навчальний предмет є не лише
об’єктом вивчення, а й засобом навчання, в сучасних умовах є потреба
переорієнтувати процес оволодіння учнями знаннями про мову й фор-
мування мовних, мовленнєвих умінь і навичок на повноцінне засвоєн-
ня всіх ліній змісту мовної освіти, визначених Державним стандартом,
– мовленнєвої, мовної, соціокультурної і діяльнісної (стратегічної).
Визначальною ознакою вивчення української мови за новою на-
вчальною програмою є зміщення акцентів на готовність учня засто-
совувати здобуті знання й набуті вміння й навички для розв’язання
проблем, що виникають у реальному житті. Адже володіння укра-
їнською мовою, уміння спілкуватися, домагатися успіхів у процесі
комунікації є тими характеристиками особистості, які здебільшо-
го визначають досягнення людини практично в усіх галузях життя,
сприяють її успішній адаптації до мінливих умов сучасного світу.
Основним змістом мовної освіти стають дії, операції, які співвід-
носяться з проблемою, що потрібно розв’язати. Тому в новій навчаль-
ній програмі з української мови діяльнісний зміст освіти відбивається
з акцентом на способах діяльності, уміннях і навичках, які потрібно 11
сформувати, на досвіді діяльності, який повинен накопичуватися й
усвідомлюватися учнями, і на навчальних досягненнях, які учні по-
винні продемонструвати.
Вимоги до освітніх результатів у програмі сформульовані в тер-
мінах предметної компетентності, які відбивають пізнавальну діяль-
ність учнів на різних рівнях, а саме: учень називає, наводить прикла-
ди, описує тощо (початковий рівень; розпізнавання), учень розрізняє,
ілюструє, називає правила, визначення тощо (середній рівень; розу-
міння), учень пояснює, характеризує, класифікує, використовує,
робить висновки тощо (достатній рівень; уміння й навички), учень
обґрунтовує, аналізує, прогнозує, встановлює зв’язки, висловлює су-
дження, оцінює тощо (високий рівень; перенесення знань).
Зміст мовленнєвої змістової лінії за новою навчальною програмою
для 5 класу викладається за принципом структурної систематичності,
що передбачає поступове ускладнення й поглиблення мовленнєвознав-
чих понять і формування вмінь і навичок у всіх видах мовленнєвої ді-
яльності (аудіативних, читацьких, текстотворчих – усних і письмових).
Зміст мовної змістової лінії подається за лінійним принципом,
що доповнюється реалізацією системи міжпредметних і внутрішньо-
предметних зв’язків, які зумовлюють систематичне й різнобічне зба-
гачення словникового запасу й граматичної будови мовлення учнів
лексико-фразеологічними, граматичними, стилістичними засобами,
удосконалення мовних і мовленнєвих умінь і навичок, умінь корис-
туватися різними лінгвістичними словниками.
Мовленнєва й мовна змістові лінії є основними, які визначають
безпосередній предмет навчання, його структуру, супроводжують-
ся вимогами до рівня мовленнєвої й мовної компетентностей учнів,
кількістю годин, що виділяються на їх засвоєння, а дві інші (соціо-
культурна й діяльнісна (стратегічна) є засобом досягнення основної
– освітньої мети навчання української мови в основній школі.
Зупинимося на особливостях змісту навчального матеріалу і ви-
мог до рівня навчальних досягнень учнів у 5 класі.
Мовленнєва змістова лінія
Розділ «Поняття про текст» знято у мовній змістовій лінії, тому в
мовленнєвій лінії розширено відомості про мовлення поняттям про
текст, змістову й композиційну єдність, структуру тексту, ключові
слова й відповідно внесено зміни щодо вимог до рівня мовленнєвої
компетентності, уточнено види робіт.
Мовна змістова лінія
 Уточнено й змінено вступні уроки. Оскільки розділ про текст зня-
то, то збільшено кількість годин на повторення вивченого в почат-12
кових класах (тут і далі: у чисельнику подано стару кількість годин
– 9; а в знаменнику нову – 10) і в кінці року (3/6); також збільшено
кількість годин на вивчення відомостей із синтаксису й пунктуації
(20/23), зокрема на другорядні члени (3/5), речення з однорідними
членами (7/8). Збільшено кількість годин на вивчення розділу «Фо-
нетика. Графіка. Орфоепія» (23/27). Знято в 5 класі з розділу «Лек-
сикологія» матеріал про фразеологію й перенесено в 6 клас, оскіль-
ки п’ятикласники у зв’язку з їхніми віковими особливостями важко
опановують це мовне явище. Відбулися деякі зміни у змісті розділу
«Будова слова. Орфографія».
За новою програмою з української мови кількість годин розподі-
лено таким чином: (зауважимо, що кількість годин не змінилася, тіль-
ки відбувся перерозподіл їх між 6 і 7 класами).
5 клас  - 3,5
(122 год, 10
год. – резерв
годин для
використання на
розсуд учителя)

6 клас    -  3,5
(122 год,
6 год. – резерв
годин для
використання на
розсуд учителя)

 7 клас - 2,5
(88 год, 3
год. – резерв
годин для
використання на
розсуд учителя)

8 клас  - 2
(70 год, 4
год.– резерв
годин для
використання на
розсуд учителя)

9 клас -  2
(70 год, 4 год.
– резерв для
використання на
розсуд учителя)
Відповідно до визначеної кількості годин у 5 класі (122 години на
рік; 3,5 год на тиждень) кількість фронтальних та індивідуальних ви-
дів контрольних робіт з української мови в загальноосвітніх навчаль-
них закладах з українською мовою навчання залишається незмінною.

Фронтальні види контрольних робіт:
Форми контролю
5
І ІІ
Перевірка мовної теми * 4 4
Письмо: переказ 1 1
твір – 1
Правопис: диктант ** 1 1
Аудіювання* – 1
Читання мовчки* 1 –
* Основною формою перевірки мовної теми, аудіювання і читання мовчки є тестові
завдання.
** Основною формою перевірки орфографічної й пунктуаційної грамотності є
контрольний текстовий диктант.13
Вивчення української мови у 5 класі загальноосвітніх навчальних
закладів у 2013/14 навчальному році здійснюватиметься за підручни-
ками, рекомендованими міністерством:
• Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т. Українська мова. Підручник для 5
класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013.
• Глазова О. П. Українська мова. Підручник для 5 класу загаль-
ноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Осві-
та», 2013.
• Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова. Підручник для
5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2013.
Усі представлені підручники відповідають вимогам нової програ-
ми з української мови для 5 класу загальноосвітніх навчальних за-
кладів, хоча кожен з них має свої особливості.
Концептуальними положеннями підручника Єрмоленко С.Я.,
Сичової В.Т. є доступне, пристосоване до загального сприймання
учнями відповідного віку формулювання правил; оперування ці-
кавим щодо змісту, стильово різноманітним текстовим матеріалом,
який привертає увагу до інформаційної глибини, інтелектуальних та
естетично-емоційних можливостей української мови; використання
різноманітних цікавих рубрик як основи творення сучасного підруч-
никового тексту, в якому стислість, лаконічність поєднуються із про-
стим викладом навчального матеріалу, що забезпечує легкість його
сприймання, засвоєння учнями.
У підручнику застосовано принцип оптимального поєднання тек-
стоцентричного підходу добирання вправ із цілеспрямованим вжи-
ванням мовних структур, обов’язкових для засвоєння. Такий підхід
забезпечує вивчення не окремих мовних форм, а їх застосування в
конкретних інформативних висловлюваннях, художніх текстах, що
мають не лише мовно-освітнє, а й загальнокультурне значення.
Підручник пропонує різнорівневі завдання. Вправи дібрано від-
повідно до завдань репродуктивного, пошукового, проблемного,
практичного засвоєння знань. Різні завдання передбачають урізно-
манітнення навчання через використання інформації, поданої в різ-
них рубриках. Це, зокрема, рубрики «Вчимося культури мови», «Це
цікаво», «Із бабусиної скрині», «І пензлем, і словом».
Завдання та запитання різного рівня складності, запропоновані в
підручнику, сприятимуть становленню та розвитку таких важливих
якостей особистості, як рефлективність, спонтанність, критичність
мислення, вміння працювати з інформацією, активно спілкуватися.
В основу концепції підручника Глазової О.П. покладено формуван-
ня мовної особистості учня у контексті розвитку навичок XXI століття: 14
спроможність сприймати інформацію не механічно, а особистісно, само-
стійно інтерпретувати й оцінювати її залежно від власної картини світу,
рівня культурного розвитку, віку та статі; сформованість належного рів-
ня мовної й комунікативної культури міжособистісних стосунків.
З метою оптимального мовно-мовленнєвого розвитку школярів
зміст підручника структуровано за наскрізним тематичним прин-
ципом і з урахуванням принципу варіативності конструктивних і
творчих завдань (вчимося спілкуватися; здобуваємо й опрацьову-
ємо нову інформацію; вчимося працювати разом (у парах і групах);
вчимося бачити і розуміти красу, розвиваємо фантазію та уяву), які
учень самостійно вибирає з кількох запропонованих варіантів. Для
обдарованих школярів передбачено рубрику «Прагнемо знати біль-
ше: завдання підвищеної складності». Усе це дає змогу втілити осо-
бистісно-розвивальну парадигму освіти.
Для творчих робіт усіх жанрів запропоновано сучасні теми, серед
яких переважають теми дискусійного характеру, що привчає школя-
рів як до формування й грамотного висловлення власної позиції, так
і до толерантного ставлення до думок опонентів.
Загальне художнє оформлення підручника підпорядковане меті
посилити наочні засоби впливу на учня відповідно до викладеної в
дидактичному матеріалі виховної мети уроку. Це не тільки слугує
додатковою наочною інформацією, а й допомагає учням позитивно
емоційно налаштуватися на роботу.
Навчальний матеріал підручника авторів Заболотного О.В., За-
болотного В.В. спрямовано на розвиток творчих здібностей, навичок
самоосвіти, інтересу школярів до предмета.
У побудові параграфів простежується чітка послідовність етапів
роботи. Теоретичний матеріал структуровано на окремі підрозділи із
зазначенням ключових понять, а деякі відомості оформлено у вигляді
таблиць і схем, що значно полегшуватиме сприйняття, опрацювання
та запам’ятовування інформації.
Реалізації принципу особистої зорієнтованості навчання сприя-
ють такі форми роботи, як дослідження, робота в групах, самооціню-
вання. Значна увага приділяється завданням на доведення, спосте-
реження, обґрунтування думки, порівняння. Інтерактивні завдання,
а також тематичні рубрики «Культура мовлення», «Моя сторінка»
(цікаве мовознавство), «Для вас, допитливі» збагачують й урізно-
манітнюють зміст підручника, що стимулює інтерес учнів до знань,
активізує навчальну діяльність.
Пропонуються завдання, які спонукають учнів висловлюватися
на теми, пов’язані із життєвим досвідом, а також завдання, виконан-15
ня яких передбачає розв’язання реальних життєвих ситуацій. Окремі
вправи надають п’ятикласникам можливість вибору того чи іншого
варіанта, способу виконання, мовних одиниць, теми висловлювання
залежно від своїх здібностей та уподобань.
Підручник цього авторського колективу забезпечує учителеві
простір для реалізації власних підходів задля вирішення навчальних
завдань, а також створює належні умови для самовираження, само-
розвитку і самопізнання учнів.
Оцінювання результатів навчальної діяльності учнів з україн-
ської мови здійснюється на основі функціонального підходу до мов-
ної освіти. Тобто робота над мовною теорією, формуванням знань про
мову підпорядковується інтересам розвитку мовлення учнів.
При цьому оцінювання результатів мовленнєвої діяльності відбу-
вається за такими показниками: аудіювання (слухання й розуміння
прослуханого), говоріння й письмо (діалогічне і монологічне мов-
лення), читання вголос і мовчки, мовні знання і вміння, правописні
(орфографічні і пунктуаційні) уміння учнів.
Зразок заповнення сторінки журналу з української мови подано у
методичному листі міністерства від 21.08.2010 № 1/9-580 («Інформацій-
ний збірник Міністерства освіти і науки України». – № 14-15. – 2010. –
С. 3-17). Звертаємо увагу, що додатковий запис щодо теми над датами в
журналі не робиться.
Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою за-
вдань тестового характеру із урахуванням специфіки виучуваного
матеріалу. Решта часу контрольного уроку може бути використана
на виконання завдань з аудіювання, читання мовчки.
Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з ура-
хуванням контрольної (тестової) роботи з мовної теми. Оцінку за се-
местр виставляють на основі тематичних оцінок.
Оцінювання говоріння, читання вголос здійснюється індивідуаль-
но шляхом поступового накопичення оцінок для того, щоб кожний
учень (учениця) одержав(ла) мінімум одну оцінку за виконання за-
вдань на побудову діалогу, усного переказу й усного твору. Для цих
видів робіт не відводять окремого уроку, а оцінки виводять один раз
на рік і виставляють у колонки без дати.

Немає коментарів:

Дописати коментар